Bangkok, Thaimaa: Yhdysvaltain suurlähetystö ja pääkonsulaatti Thaimaassa ottavat käyttöön uuden online-tukijärjestelmän Yhdysvaltain viisumipalveluille 28 alkaen.
Osana tätä muutosta palvelut, mukaan lukien online-ajanvarausjärjestelmä ja puhelinpalvelu, ovat poissa käytöstä 26. ja 27. Myös maksupalvelut ovat tilapäisesti poissa käytöstä 2024.-25.
Ajanvaraus-, maksu- ja puhelinkeskuksen hakijapalvelut jatkuvat uuden järjestelmän kautta 28. 2024 alkaen DHL eCommerce on uusi asiakirjojen toimituspalveluiden toimittaja asiakirjojen lähettämisessä, noutopalvelussa, ja asiakirjojen toimitus. Muiden palveluntarjoajien kautta lähetettyjä asiakirjoja ei hyväksytä.
Hakijoiden, joilla on sovittu aika 25.-27, tulee saapua tapaamisille sovittuna ajankohtana ja -aikana. Hakijoille, joilla on haastatteluaika 2024. ja 26, annetaan yksityiskohtaiset ohjeet palautettujen passien vastaanottamisesta tämän siirtymän aikana.
28 jälkeen kirjautumissivu, profiili ja ajanvarausjärjestelmä saavat uuden ilmeen. Kirjaudu uuteen järjestelmään osoitteessa www.ustraveldocs.com/th/en 28. syyskuuta 2024 jälkeen. Hakijat, joilla on 28. syyskuuta 2024 tai sen jälkeen sovittu viisumiaika ennen siirtymistä, saavat sähköpostin, jossa on yksityiskohtaiset ohjeet palautetun passin vastaanottamisesta viisumin käsittelyn jälkeen. Hakijat, jotka ovat maksaneet viisumimaksunsa ennen 28 vanhassa järjestelmässä, mutta eivät ole liittäneet maksukuittiaan profiiliinsa, voivat myös napsauttaa kirjautumissivun alareunassa olevaa "Rekisteröidy nyt" -linkkiä, kirjautua sisään uuteen järjestelmään ja hakea kuittinsa syöttämällä maksukuitin numero ja maksupäivä uuteen järjestelmään.
Asiakirjojen nouto- ja toimituspaikat muuttuvat 28 alkaen. Hakijoiden, jotka valitsevat asiakirjan toimituksen tai ensisijaisen paikan asiakirjojen nouto- tai lähetyspaikaksi, on maksettava lisämaksu. Hakemuskohtainen palkkiomaksu peritään, jos suurlähetystö tai pääkonsulaatti luovuttaa passinsa 2024 jälkeen tai jos he jättävät asiakirjansa korkealuokkaiseen paikkaan 27 jälkeen.
Jatka tarkistamista www.ustraveldocs.com/th/en lisätietoja ja päivityksiä muutosten tullessa voimaan.
TPN News kutsuttiin 20. syyskuuta 2024 Yhdysvaltain Bangkokin-suurlähetystöön eksklusiiviseen haastatteluun varakonsuleiden Amyre S. Brandom-Skinnerin ja Samuel Tueller Deardenin kanssa. Keskustelussa keskityttiin Yhdysvaltain viisumipalvelujen tehostamiseen sekä Yhdysvaltojen kansalaisten ja Thaimaassa asuvien ulkomaalaisten konsulituen tehostamiseen.

Toiminnan tehostamiseksi suurlähetystö on ottanut käyttöön värikoodatun järjestelmän erilaisille viisumi- ja konsulipalveluille. Kolmiokuvakkeilla merkitty vihreä viiva on tarkoitettu maahanmuuttajaviisumihakemuksiin, kun taas punainen ympyräkuvakkeilla varustettu viiva ohjaa ei-maahanmuuttajaviisuminhakijoita. Sininen viiva neliökuvakkeilla on American Citizen Services (ACS) -palvelua varten.
Nämä selkeät kerrosohjeet auttavat vähentämään odotusaikoja erottamalla jonoja ja yksinkertaistamalla prosessia kaikille vierailijoille. Lisäksi suurlähetystö tarjoaa esteettömän polun vammaisille ja oman odotusalueen raskaana oleville naisille, vanhuksille ja vammaisille.
Suurlähetystössä on 15 palvelukoppia, mukaan lukien haastattelupisteet viisumihakemuksia varten, jotka liittyvät opiskeluun, työhön ja muihin Yhdysvaltojen kansalaisten palveluihin. Hakijoille, joiden viisumikuvat ovat vanhentuneita (yli kuusi kuukautta vanhoja), valokuvakoppi on käytettävissä paikan päällä.
Varakonsulin Amyre S. Brandom-Skinnerin haastattelussa TPN News käsitteli suurlähetystön tavoitetta iäkkäille ja vammaisille amerikkalaisille, erityisesti Bangkokin ulkopuolella asuville.

Varakonsuli selitti, että suurlähetystö tarjoaa erityisiä konsulipalveluja niille, jotka eivät voi matkustaa Bangkokiin liikkumisongelmien vuoksi.
Äskettäin, 17. syyskuuta 2024, suurlähetystö tarjosi lähetyspalveluja Pattayassa. Näihin palveluihin kuuluivat passin uusiminen aikuisille 10 vuoden passilla, passin uusiminen alaikäisille, ensikertalainen aikuispassi (16-vuotiaille ja sitä vanhemmille) sekä notaaripalvelut. Nämä palvelut rajoittuivat kuitenkin Yhdysvaltojen kansalaisille ja ulkomaille.
Lisäksi TPN News sai tietää, että Yhdysvaltain Bangkokin-suurlähetystö rakentaa parhaillaan uutta rakennusta, joka yhdistää sekä Thaimaan että Yhdysvaltojen viranomaiset. Projektin odotetaan valmistuvan kahdessa vuodessa, mikä parantaa entisestään sekä thaimaalaisten että amerikkalaisten palvelutarjontaa.
Tämä aloite heijastaa suurlähetystön jatkuvaa sitoutumista konsulipalvelujensa saavutettavuuden ja tehokkuuden parantamiseen sekä Thaimaan että Yhdysvaltojen kansalaisille.
Tämä artikkeli ilmestyi alun perin sisarsivustollamme The Pattaya Newsissa.