Kansallinen-
6. joulukuuta 2023 Thaimaan tieteen ja teknologian opettamisen edistämisinstituutti (IPST) paljasti julkisesti vuoden 2022 kansainvälisen opiskelijoiden arviointiohjelman (PISA) tuloksen 15-vuotiaista, että Singapore oli ykkönen kaikissa taidoissa. lukeminen, matematiikka ja luonnontieteet puolestaan thaimaalaisten opiskelijoiden pisteet laskivat kaikissa taidoissa.
Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö (OECD) perusti PISAn arvioimaan 15-vuotiaita opiskelijoita joka kolmas vuosi 3 maasta.
Oppilaat Macaosta, Taiwanista, Japanista, Etelä-Koreasta ja Virosta sijoittuivat 10 parhaan joukkoon kaikissa taidoissa 2022 PISA:ssa, mukaan lukien matematiikka, luonnontieteet ja lukutaidot. Vuoden 2022 PISA-pisteiden keskiarvot osoittivat kuitenkin, että opiskelijoiden osaamisen suorituskyky OECD-maissa/talouksissa on laskenut ennennäkemättömällä tavalla.
LÄHDE: OECD
Samaan aikaan thaimaalaisilla opiskelijoilla oli alhaisimmat pisteet 20 vuoteen luonnontieteissä, matematiikassa ja lukutaidoissa.
Varaopetusministeri Surasak Phancharoenworakul paljasti julkisesti, että mahdolliset syyt PISA-tulosten laskuun olivat COVID-19-sulkujen ja koulujen sulkemisten sivuvaikutukset, jotka kestivät yhteensä lähes kaksi vuotta, sekä jatkuva epätasa-arvoongelma Thaimaa, varsinkin kun teknologian saatavuus ei välttämättä ole kattava.
Tämä oli merkittävä ongelma Covid-19-kriisin aikana, sillä vaikka monet kansainväliset opiskelijat ja jotkut thaimaalaisen julkisen koulun opiskelijat pystyivät etäoppimaan kotoa, muut maaseutuopiskelijat ja ne, joilla ei ole taloudellisia laitteita, eivät käytännössä käyneet koulua kahteen vuoteen. .
Surasak korosti, että seuraavaa PISAa varten vuonna 2025 Thaimaan viranomaiset lupasivat löytää ratkaisun PISA-tulosten parantamiseen. Myös Thaimaan pääministeri Srettha Thavisin on huolissaan PISA-tuloksesta ja rohkaisee asianomaisia virastoja tekemään positiivisen johtopäätöksen alhaisemmista arviointituloksista, Surasak sanoi.
Thaimaan sosiaalisen median nettiläisillä on ollut uutiseen erilaisia kommentteja ja ehdotuksia, ja monet ovat todenneet, että vaikka noin kaksi vuotta kestäneet Covid-19-aiheisiin liittyvien koulujen sulkemiset eivät varmastikaan auttaneet oppilaiden suorituksia, he tunsivat myös yleisen kulttuurin ja koulurakenteen. piti muuttaa dramaattisesti koko Thaimaassa todellisen vaikutuksen ja positiivisen parannuksen aikaansaamiseksi.
Jotkut verkkokommenttien yleisistä teemoista olivat se, että netilaisten mielestä koulujen thaimaalainen opetussuunnitelma keskittyi liikaa toistoon ja pyrkimyksiin vaikuttaa oppilaiden näkemyksiin tietyistä nationalistisista, historiallisista ja kulttuurisista aiheista verrattuna keskittymiseen ydintaitojen, kuten kielen, lukemisen, matematiikan, oppimiseen, tiede, ongelmanratkaisu, elämäntaidot ja paljon muuta.
Jotkut nettiläiset myös syyttivät Thaimaan koulutusjärjestelmän ongelmista yksilöllisen oppimisen puutteesta ja sen ymmärtämisestä, että eri ihmisillä on erilaisia tapoja omaksua tietoa, sen sijaan keskittyä yhden koon lähestymistapaan.
Samaan aikaan Thaimaan sisäministerin Anutin Charnvirakulin äskettäin käskyn mukaan painopiste thaimaalaisen kulttuurin, thaimaalaisen historian, kuninkaallisen perheen oppimisen ja vastaavien aiheiden jatkoopetuksessa laajennettiin nykyiseen Thaimaan koulujen opetussuunnitelmaan.
Tämä artikkeli ilmestyi alun perin sisarsivustollamme The Pattaya Newsissa.