Vuoden 2022 APEC:n yhteinen ministerilausuma

Thaimaan ulkoministeriöstä. Tähän lausuntoon ei ole tehty muutoksia.

1. Me Aasian ja Tyynenmeren taloudellisen yhteistyön (APEC) ministerit tapasimme Bangkokissa, Thaimaassa 17. marraskuuta 2022 Thaimaan varapääministerin ja ulkoministerin HE Don Pramudwinain ja HE Mr. Jurin Laksanawisit, Thaimaan varapääministeri ja kauppaministeri.

 

2. Toivoimme APEC-yritysten neuvoa-antavan neuvoston (ABAC), Kaakkois-Aasian maiden liiton (ASEAN), Tyynenmeren taloudellisen yhteistyön neuvoston (PECC) ja Tyynenmeren saarten foorumin (PIF) osallistumista.

 

3. Toistamme vahvan sitoutumisemme APEC Putrajaya Vision 2040:n saavuttamiseen, mukaan lukien Aotearoa-toimintasuunnitelman toteuttaminen, avoimen, dynaamisen, joustavan ja rauhanomaisen Aasian ja Tyynenmeren yhteisön toteuttamiseksi vuoteen 2040 mennessä kaikkien hyvinvoinnin vuoksi. kansamme ja tulevat sukupolvet.

 

4. Tänä vuonna APEC 2022 -teeman "Avoin. Kytkeä. Tasapaino.”, etenimme työtämme kolmen painopisteen kautta: edistämme kauppaa ja investointeja, jotka ovat avoinna kaikille mahdollisuuksille, yhdistämme alueen uudelleen kaikissa ulottuvuuksissa ja ohjasimme APEC:ia kohti tasapainoista, osallistavaa ja kestävää kasvua lähestymistapojen, kuten bio- Circular-Green (BCG) -talous.

 

5. Kokouksessamme keskustelimme APEC:n saavutuksista vuonna 2022 tämän vuoden prioriteettien puitteissa, annoimme ohjeita tulevasta työstämme ja keskustelimme APEC:n tulevaisuudesta.

 

PRIORITEETTI 1: AVOIN KAIKILLE MAHDOLLISUUKSILLE

6. Kun selviämme COVID-19-pandemiasta, kaupalla ja investoinneilla on ratkaiseva ja välttämätön rooli maailmanlaajuisen talouden elpymisen ja kasvun elvyttämisessä, ja ne voivat edistää myönteisesti toimeentulon kohentamista, köyhyyden vähentämistä ja kestävän talouskehityksen edistämistä. Otamme käyttöön tasapainoisemman ja osallistavamman kauppa- ja talouspolitiikan ja toistamme päättäväisyytemme tarjota vapaa, avoin, oikeudenmukainen, syrjimätön, läpinäkyvä, osallistava ja ennustettava kauppa- ja investointiympäristö. Jatkamme pyrkimyksiämme pitää toimitusketjut toimivina, turvallisina ja joustavina. Jatkamme työtä varmistaaksemme tasapuoliset toimintaedellytykset suotuisan kauppa- ja investointiympäristön edistämiseksi ja vahvistamme sitoumuksemme pitää markkinat avoimina ja puuttua toimitusketjun häiriöihin.

 

7. Tänä vuonna olemme myös nähneet Ukrainan sodan lisäävän kielteisiä vaikutuksia maailmantalouteen. Asiasta käytiin keskustelua. Toistimme muilla foorumeilla, mukaan lukien YK:n turvallisuusneuvostossa ja YK:n yleiskokouksessa, ilmaistuja kantamme, jotka 11. maaliskuuta 1 päivätyssä päätöslauselmassa ES-2/2022 hyväksyttiin enemmistöllä (141 ääntä puolesta, 5 vastaan, 35 tyhjää, 12 poissa) pahoittelee jyrkimmin Venäjän federaation hyökkäystä Ukrainaa vastaan ​​ja vaatii Venäjän täydellistä ja ehdotonta vetäytymistä Ukrainan alueelta. Useimmat jäsenet tuomitsivat jyrkästi Ukrainan sodan ja korostivat, että se aiheuttaa valtavia inhimillisiä kärsimyksiä ja pahentaa maailmantalouden nykyisiä heikkouksia – rajoittaa kasvua, lisää inflaatiota, häiritsee toimitusketjuja, lisää energia- ja elintarviketurvaa ja lisää rahoitusvakausriskejä. Tilanteesta ja sanktioista oli erilaisia ​​näkemyksiä ja erilaisia ​​arvioita. Ymmärrämme, että APEC ei ole foorumi turvallisuusongelmien ratkaisemiseksi, ja tunnustamme, että turvallisuuskysymyksillä voi olla merkittäviä seurauksia maailmantaloudelle.

 

8. Edistämme taloudellista yhdentymistä alueella markkinalähtöisesti, mukaan lukien Aasian ja Tyynenmeren vapaakauppa-aluetta (FTAAP) koskeva työ, joka edistää korkeatasoista ja kattavia alueellisia sitoumuksia. Tunnustamme Liman julistuksen ja Pekingin etenemissuunnitelman hyödyllisen panoksen FTAAP-ohjelman edistämisessä. Tältä osin muistutamme 2022 APEC:n kaupasta vastaavien ministerien (MRT) kokouksessa käydyistä keskusteluista ja toivotamme tervetulleeksi virkistettyyn keskusteluun FTAAP:stä COVID-19-pandemiassa ja sen jälkeen. Tätä varten suhtaudumme myönteisesti FTAAP Agenda -työsuunnitelmaan, joka vastaa johtajien sitoumuksiin Putrajaya Vision 2040 -hankkeessa ja Aotearoa-toimintasuunnitelmassa FTAAP-agendan työn jatkamiseksi. Korostamme foorumien välisen yhteistyön ja sitoutumisen tärkeyttä muiden taloudellisten sidosryhmien kanssa. Annamme virkamiehille tehtäväksi raportoida työsuunnitelman toteuttamisen edistymisestä APEC:n ministerikokoukselle (AMM) seuraavina vuosina. Panemme merkille ABACin kehotuksen nopeuttaa alueellista taloudellista yhdentymistä ryhtymällä ripeästi toimiin työsuunnitelman suhteen. Jatkamme myös ponnistelujamme valmiuksien kehittämiseksi talouksien kauppaneuvottelutaitojen parantamiseksi.

 

9. Vahvistamme sääntöihin perustuvan monenvälisen kauppajärjestelmän tärkeyden ja sitoudumme ylläpitämään ja vahvistamaan edelleen Maailman kauppajärjestön (WTO) ytimessä. Tunnustamme monenvälisen kauppajärjestelmän tärkeän roolin talouden elpymisen tukemisessa maailmanlaajuisista haasteista, erityisesti helpottamalla COVID-19-pandemiaan liittyvien elintarvikkeiden sekä välttämättömien tavaroiden ja palveluiden liikkumista ja saatavuutta. Olemme tyytyväisiä Genevessä Sveitsissä 12.–12 pidetyn WTO:n 17. ministerikonferenssin (MC2022) onnistuneisiin tuloksiin. Tässä yhteydessä sitoudumme työskentelemään rakentavasti MC12:n tulosten täysimääräiseksi toteuttamiseksi. Kiitämme WTO:n roolia ja kehotamme sitä jatkamaan työtään kestävän ja osallistavan kasvun edistämiseksi. Jatkamme työskentelyä myönteisten tulosten saavuttamiseksi kolmannessatoista ministerikonferenssissa (MC13). Jatkamme tukemme johtajuudellamme ja roolillamme ideoiden hautojana. Panemme myös arvostavasti merkille ABAC:n tuen monenvälisen kauppajärjestelmän vahvistamiselle.

 

10. Suhtaudumme myönteisesti ministerien julkilausumaan WTO:n toimista COVID-19-pandemiaan ja varautumisesta tuleviin pandemioihin. Olemme myös tyytyväisiä teollis- ja tekijänoikeuksien kauppaan liittyviin näkökohtiin (TRIPS) tehtyyn ministeripäätökseen, jossa WTO:n jäsenet sopivat viimeistään kuuden kuukauden kuluttua päätöksen tekemisestä päättävänsä sen laajentamisesta kattamaan teollis- ja tekijänoikeuksien tuotannon ja toimitukset. COVID-19-diagnostiikka ja terapia. Kiitämme WTO:n työtä ympäristön kestävyyden alalla kestävän kehityksen tavoitteen 14.6 tukemiseksi ja pidämme myönteisenä kalastustukisopimusta koskevaa ministeripäätöstä, joka kieltää laittomaan, ilmoittamattomaan ja sääntelemättömään (IUU) kalastukseen edistävät tuet, liikakalastettujen kantojen tuet ja kalastustuet sääntelemättömällä avomerellä. Tältä osin panemme merkille, että WTO:n sääntöjä käsittelevä neuvotteluryhmä jatkaa neuvotteluja, jotka perustuvat ratkaisematta oleviin kysymyksiin antaakseen suosituksia MC13:lle lisäsäännöksistä, joilla saavutettaisiin kattava sopimus kalastustuista, mukaan lukien tiettyjä kalastusmuotoja koskevia lisäsääntöjä. tuet, jotka edistävät ylikapasiteettia ja liikakalastusta, tunnustaen, että kehittyvien jäsenten ja vähiten kehittyneiden jäsenten asianmukaisen ja tehokkaan erityis- ja eriytetyn kohtelun olisi oltava olennainen osa näitä neuvotteluja, ja kehotetaan APEC-maiden talouksia sekä muita WTO:n jäseniä tekemään kaikkensa toimittaa viipymättä sopimuksen hyväksymisasiakirjansa. Suhtaudumme myönteisesti ministerin julistukseen elintarviketurvaan liittyvistä hätätoimista. Olemme myös tyytyväisiä ministerien päätökseen Maailman elintarvikeohjelman (WFP) elintarvikkeiden ostopoikkeuksista vientikielloista tai -rajoituksista, jossa WTO:n jäsenet sopivat, etteivät ne aseta vientikieltoja tai -rajoituksia WFP:n ei-kaupallisiin humanitaarisiin tarkoituksiin ostamille elintarvikkeille. Olemme myös tyytyväisiä ministerin julistukseen vastaamisesta nykyaikaisiin SPS-haasteisiin ja ministerin päätökseen sähköistä kaupankäyntiä koskevasta työohjelmasta, ministerin päätöksestä pienten talouksien työohjelmasta ja ministerin päätöksestä TRIPS-rikkomus- ja tilannevalituksista.

 

11. Tunnustamme WTO:n sääntöjen tukemien maailmanlaajuisten maatalous- ja elintarvikejärjestelmien merkityksen, jotka tuovat ruokaa, kuitua ja muita kriittisiä tuotteita ihmisille kaikkialla maailmassa. Vaikka maatalous on tärkeä maailmanlaajuisen elintarviketurvan ja kestävän talouskehityksen varmistamisessa, se on edelleen yksi maailmankaupan suojatuimmista sektoreista. Ymmärrämme, että WTO:ssa on saatava mielekäs, yhteisiä etujamme ja herkkyyttämme heijastava tulos maataloudesta, jotta tuen ja suojelun osalta saavutettaisiin huomattavia asteittaisia ​​vähennyksiä, kuten maatalousuudistusprosessin jatkamisessa suunnitellaan yleissopimuksen 20 artiklan mukaisesti. WTO:n maataloussopimus ja nykyiset toimeksiannot.

 

12. Asianomaiset APEC:n jäsenet ovat tyytyväisiä palvelujen kotimaan sääntelyä koskevien neuvottelujen onnistuneeseen päätökseen sekä sähköisen kaupankäynnin JSI:n ja kehityksen investointien helpottamista koskevan JSI:n saavutettuun merkittävään edistymiseen.

 

13. Olemme edelleen sitoutuneita työskentelemään yhdessä WTO:ssa jatkaaksemme sen tarpeellisen uudistuksen tukemista sen kaikkien toimintojen parantamiseksi varmistaaksemme, että se pystyy paremmin vastaamaan nykyisiin ja nouseviin maailmanlaajuisen kaupan haasteisiin. Suhtaudumme myönteisesti MC12:ssa sovittuun uudistuslinjaan, mukaan lukien sitoumukseen käydä keskusteluja, jotta täysin ja hyvin toimiva riitojenratkaisujärjestelmä olisi kaikkien WTO:n jäsenten saatavilla vuoteen 2024 mennessä.

 

14. Ottaen huomioon palvelusektorin valtavan potentiaalin, korostamme jatkuvan ponnistelun tärkeyttä APEC:n palveluiden kilpailukykyä koskevan etenemissuunnitelman (ASCR) täytäntöönpanemiseksi vuoteen 2025 mennessä, ja toistamme ASCR:n väliarvioinnin (MTR) yhteenvetoraportissa esitetyt suositukset. Toistamme sitoumuksemme tehdä palveluista kotimainen sääntely ja politiikan uudistus avoimuuden, tasapainon, läpinäkyvyyden ja osallisuuden edistämiseksi APEC:n rakenneuudistusohjelman keskeisenä painopisteenä ja synergiaa APEC:n Internet- ja digitaalitalouden etenemissuunnitelman (AIDER) välillä. , La Serena Roadmap for Women and Inclusive Growth (2021–2019) ja Enhanced APEC Agenda for Structural Reform (EAASR). Annamme palveluryhmän tehtäväksi koordinoida taloustoimikunnan ja digitaalitalouden ohjausryhmän kanssa palvelukilpailukyvyn roolia näiden foorumien asialistoilla vuoteen 2030 asti ja pidämme tältä osin tyytyväisiä aloitteita. Ymmärrämme COVID-2025-pandemian suuremman vaikutuksen ja hitaamman elpymisen palveluihin verrattuna tuotteisiin. Ottaen huomioon terveen ja oikea-aikaisen politiikan tärkeyden kestävän ja kattavan pandemian toipumisen varmistamisessa ja vastustuskyvyn vahvistamisessa tulevia taloushäiriöitä vastaan, tunnustamme tarpeen arvioida pandemian toipumista APEC-alueella ja olemme tyytyväisiä päätökseen pandemian toipumisen seurannasta ASCR:n mukaisesti.

 

15. Sitoudumme luomaan vakaan ja ennustettavan sääntely-ympäristön ja edistämään hyviä sääntelykäytäntöjä ja kansainvälistä sääntelyyhteistyötä helpottaaksemme edelleen kauppaa ja investointeja ja edistääksemme suurempaa avoimuutta, ennustettavuutta ja yhteentoimivuutta alueella. Toivotamme tervetulleeksi 15th Hyviä sääntelykäytäntöjä käsittelevä konferenssi, jossa keskitytään digitaalisen teknologian käyttöön ja hyviin sääntelykäytäntöihin nopean, joustavan, osallistavan, kestävän, vihreän ja innovatiivisen talouden elpymisen tukemiseksi. Jatkamme EAASR:n kaikkien neljän pilarin aktiivista täytäntöönpanoa ja teemme yhteistyötä EoDB (Third Ease of Business Doing -toimintasuunnitelman) parissa, joka keskittyy osallistavan ja kestävän kasvun edistämiseen erityisesti naisten ja pk-yritysten osalta sekä toiminnan päivittämiseen. Suunnittele edistymisemme mittaamisen yhdenmukaistamista kansainvälisten parhaiden käytäntöjen kanssa.

 

16. Tunnustamme tieteen, teknologian ja innovaation (STI) tärkeän roolin kestävän talouskasvun ja kehityksen edistämisessä tällä digitaalisella aikakaudella. Pyrimme edistämään suotuisaa ympäristöä uusille ja nouseville teknologioille muun muassa tutkimuksen ja kehityksen, tiedon jakamisen ja valmiuksien kehittämisen avulla, ja panemme merkille yksityisen sektorin ja korkeakoulujen tärkeän roolin tässä suhteessa. Toistamme sitoumuksemme edistää immateriaalioikeuksia politiikoilla ja ohjelmilla, jotka tukevat ja edistävät innovointia ja luovuutta digitaalisessa taloudessa taloudellisten hyötyjen lisäämiseksi.

 

PRIORITEETTI 2: KYTKE KAIKISSA ULOTTUVUUSSA

17. Vuosien COVID-19:n jälkeen on ensiarvoisen tärkeää yhdistää alue uudelleen kaikissa ulottuvuuksissa.
Olemme edelleen sitoutuneet edistämään APEC-liitettävyyttä, mukaan lukien APEC Connectivity Blueprint -suunnitelman toteuttaminen kohti saumattomasti ja kattavasti yhdistettyä ja integroitua Aasian ja Tyynenmeren aluetta vahvistamalla fyysistä, institutionaalista ja ihmisten välistä yhteyksiä. Tässä mielessä vahvistamme laadukkaan infrastruktuurin kehittämisen ja investointien tärkeyden.

 

18. Tuemme pyrkimyksiä parantaa toimitusketjun yhteyksiä ja minimoida toimitusketjun häiriöt. Suhtaudumme myönteisesti toimitusketjun yhteyksien puitetoimintasuunnitelman (SCFAP III) kolmanteen vaiheeseen ja tuemme sitä. Kaupan helpottaminen on elintärkeä työkalu tärkeiden tavaroiden, mukaan lukien COVID-19-rokotteiden, diagnostiikan, terapeuttisten tuotteiden ja muiden asiaan liittyvien välttämättömien lääketuotteiden, tehokkaan kuljetuksen tukemisessa COVID-19-pandemian aikana. Panemme merkille APEC:n "logistiikkaan liittyvien palvelujen" määritelmän ja kannustamme välttämättömien tavaroiden liikkumisen helpottamista koskevan julistuksen, COVID-19-rokotteiden toimitusketjuja koskevan lausunnon ja välttämättömien tavaroiden liikkumista tukevia palveluja koskevan lausunnon tiukasti täytäntöönpanoa. . Olemme edelleen sitoutuneita nopeuttamaan WTO:n kaupan helpottamista koskevan sopimuksen täytäntöönpanoa, erityisesti niiden määräysten täytäntöönpanoa, jotka liittyvät välttämättömien tavaroiden oikea-aikaiseen ja tehokkaaseen luovutukseen.

 

19. Digitaalisen talouden nopea nousu tarjoaa valtavia taloudellisia mahdollisuuksia ja tasoittaa tietä kestävän, osallistavan ja innovatiivisen kasvun saavuttamiselle. Vahvistamme pyyntömme nopeuttaa AIDERin täytäntöönpanoa, sillä se asettaa etusijalle osallistavaa talouskasvua koskevat toimet, mukaan lukien sähköisen kaupankäynnin helpottaminen ja digitaalisen kaupan yhteistyön edistäminen. Kannustamme talouksia hautomaan entistä huippuluokan ja kattavampia digitaalitalouden yhteistyöaloitteita.

 

20. Korostamme tarvetta vahvistaa digitaalisia yhteyksiä ja edistää digitaalista muutosta kaupan helpottamiseksi entisestään. Olemme tyytyväisiä rajaselvitysprosessien digitalisoinnissa saavutettuun edistymiseen sekä paperittomien kaupankäynnin helpottamista koskevien toimenpiteiden kehittämiseen ja toteuttamiseen, mukaan lukien sähköiset maksut ja sähköisten asiakirjojen hyväksyminen. Jatkamme työtämme satama- ja rajayhteistyön sekä yhden ikkunan yhteentoimivuuden alalla muun muassa tutkimalla uusien teknologioiden ja innovatiivisten ratkaisujen käyttöä satamaselvitys- ja tullimenettelyjen parantamiseksi ja yksinkertaistamiseksi.

 

21. Jatkamme uusien potentiaalisten talouskasvualueiden kartoittamista digitaalisen kaupan ja sähköisen kaupankäynnin alalla sekä teemme yhteistyötä helpottamaan tiedonkulkua ja vahvistamaan yritysten ja kuluttajien luottamusta digitaalisiin asioihin mm. sääntelyyhteistyön kautta. Internetiin ja digitaalitalouteen vaikuttavia lähestymistapoja sekä asianmukaista kuluttajansuojaa digitaalisessa ympäristössä. Syvennämme yhteistyötä vahvistaaksemme digitaalista infrastruktuuria ja kaventaaksemme digitaalista kuilua talouksien välillä ja sisällä sekä edistääksemme turvallista verkkoympäristöä. Ponnisteluja tulisi tehostaa digitaalisen muutoksen nopeuttamiseksi, digitaalisen lukutaidon parantamiseksi, valmiuksien kehittämisen vahvistamiseksi ja digitaalisten taitojen edistämiseksi työvoimakapasiteetin rakentamiseksi digitaaliaikana. Panemme merkille älykkäiden kaupunkien parissa tehdyn työn.

 

22. Jatkamme ponnistelujamme lisätäksemme pk-yritysten osallistumista digitaaliseen talouteen ja sähköiseen kaupankäyntiin. Jatkamme projekteja, joissa laaditaan rakentavasti suosituksia, joiden avulla pk-yritykset voivat menestyä sähköisen kaupankäynnin markkinoilla ja tavoittaa enemmän kuluttajia rajat ylittävän sähköisen kaupankäynnin kautta.

 

23. Rajat ylittävän matkustamisen turvallinen ja saumaton jatkaminen on edelleen kriittinen kysymys alueellemme selviytyessämme COVID-19-pandemiasta, erityisesti liike-elämän ja välttämättömän työvoiman, mukaan lukien lento- ja merimiehistön, liikkuvuuden osalta. Tässä suhteessa kiitämme Safe Passage Taskforcen (SPTF) työtä APEC:n ponnistelujen koordinoinnissa, jotka edistävät rajat ylittävää matkustamista APEC-alueella, ja suhtaudumme myönteisesti turvallisten kulkuyhteyksien työskentelyn jatkamiseen kestävyyden edistämiseksi tulevaisuuden edessä. häiriöitä. Tässä suhteessa olemme tyytyväisiä APEC-alueen rokotustodistusten yhteentoimivuuden vapaaehtoisiin periaatteisiin. Olemme tyytyväisiä suosituksiin APEC Policy Support Unit (PSU) -tutkimuksessa "COVID-19 ja rajat ylittävä liikkuvuus APEC-alueella: Epävarmuustekijöiden poistaminen rajalla".

 

24. Suhtaudumme myönteisesti XNUMX. terveyttä ja taloutta käsittelevän korkean tason kokouksen keskusteluihin ja kiitämme talouksien ponnisteluja rokotustodistusten yhteentoimivuutta koskevien teknisten eritelmien vapaaehtoisen jakamiseksi ja tietoportaalin kehittämiseksi turvallista kulkua koskevien tietojen jakamiseksi. innovatiivisten ja digitaalisten terveysteknologioiden käyttö turvallisen ja saumattoman rajat ylittävän matkustamisen varmistamiseksi. Ymmärrämme, että APEC Business Travel Card (ABTC) edistää merkittävästi liikemiesten matkustamista alueellamme. Kannustamme talouksia tekemään ABTC:stä osallistavamman pk-yrityksille ja toivotamme talouksien ottavan käyttöön ja hyväksyvän virtuaalisen ABTC:n, joka tukee entisestään tehokasta ja saumatonta rajat ylittävää matkustamista.

 

PRIORITEETTI 3: TASAPAINO KAIKILTA

25. Keskellä alueella kohtaavia kohonneita haasteita ja häiriöitä vahvistamme johtajiemme Putrajaya Vision 2040 -hankkeessa tekemät sitoumukset pyrkiä vahvaan, tasapainoiseen, turvalliseen, kestävään ja osallistavaan kasvuun Aasian ja Tyynenmeren alueella ja täytämme ne rohkeasti, reagoivaan. ja kattavalla tavalla. Edistämme talouspolitiikkaa, yhteistyötä ja kasvua, jotka tukevat maailmanlaajuisia pyrkimyksiä vastata kokonaisvaltaisesti kaikkiin ympäristöhaasteisiin, mukaan lukien ilmastonmuutos, äärimmäiset säät ja luonnonkatastrofit, kestävän planeetan puolesta.

 

26. Jatkamme EAASR:n täytäntöönpanoa ja kannustamme talouksia ryhtymään konkreettisiin toimiin yksittäisissä toimintasuunnitelmissa yksilöityjen toimien toteuttamiseksi. Suhtaudumme myönteisesti APEC:n vuoden 2022 talouspolitiikkaraporttiin (AEPR) rakenneuudistuksista ja vihreästä toipumisesta talousshokkien jälkeen ja kannustamme talouksia ottamaan huomioon sen suositukset. Suhtaudumme myönteisesti monipuolisiin ja jatkuviin ponnisteluihin sekä lisäresurssien panokseen APEC:n alueella kestävää vihreää kasvua edistävien rakenneuudistusten tukemiseen ja tyytyväisenä äskettäin perustettuun rahastoon. Odotamme innolla vuoden 2023 AEPR:tä, joka käsittelee rakenneuudistusta ja osallistavan, kestävän ja kestävän liiketoiminnan mahdollistavaa ympäristöä.

 

27. Olemme tyytyväisiä keskusteluihin 29th Valtiovarainministerien kokous, jossa keskitytään erityisesti kestävän rahoituksen edistämiseen ja digitalisaation hyödyntämiseen finanssipolitiikassa ja osallistavassa rahoituksessa. Kannustamme tiiviimpään koordinointiin APEC:n talouskomitean ja APEC:n valtiovarainministerien prosessin välillä APEC:n prioriteettien edistämiseksi.

 

28. Jatkamme ympäristön kestävyyden tukemista kaupallisen ja taloudellisen yhteistyön avulla. Suhtaudumme myönteisesti APEC Environmental Goods Workplan -työsuunnitelmaan vahvistaaksemme yhteistyötämme ympäristöhyödykkeiden alalla. Tässä yhteydessä suhtaudumme myönteisesti APEC:n vuoden 2012 ympäristöhyödykkeiden luettelon päivittämiseen harmonisoituun järjestelmään (HS) 2022 viitetarkoituksissa saavutettuun huomattavaan edistymiseen ja toistamme, että on tärkeää saattaa osaksi kansallista lainsäädäntöä saatettava työ päätökseen mahdollisimman pian. Suhtaudumme myönteisesti keskustelujen etenemiseen ympäristö- ja ympäristöpalveluiden kaupan lisäämisestä sekä keskustelut suositusten laatimisesta mahdollisesti vapaaehtoisen, ei-sitovan referenssiluettelon laatimiseksi uusista ja syntyvistä ympäristöhyödykkeistä, ja ohjeistamme virkamiehiä jatkamaan näitä toimii. Tässä suhteessa olemme tyytyväisiä viimeaikaiseen työhön, joka kehittää APEC-talouksien kykyä aikatauluttaa sitoumuksia ympäristöön ja ympäristöön liittyviin palveluihin.

 

29. Muistutamme johtajiemme sitoutumista tehottomia fossiilisten polttoaineiden tukien järkeistämiseen ja asteittaiseen lopettamiseen, jotka kannustavat tuhlaavaan kulutukseen, samalla kun tunnustamme, että on tärkeää tarjota tarpeessa oleville energiapalveluita. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi jatkamme ponnistelujamme nopeutetusti. Vaadimme virkamiehiä jatkamaan ponnistelujaan niille jäsentalouksille, jotka pystyvät siihen, toteuttaakseen vapaaehtoisen pysähdyksen tehottomien fossiilisten polttoaineiden tukien osalta. Suhtaudumme myönteisesti siihen, että taloudet ovat tähän mennessä käyttäneet APEC-mallia tehottomien fossiilisten polttoaineiden tukitoimenpiteiden vapaaehtoiseen itse tunnistamiseen, ja kannustamme muita tekemään niin.

 

30. Jatkamme työskentelyä yhdessä tukeaksemme kestäviä energiasiirtymiä, jotka vähentävät kasvihuonekaasupäästöjä ja varmistaen samalla energian sietokyvyn, saatavuuden ja turvallisuuden alueella, mukaan lukien helpottamalla investointeja asiaankuuluviin toimintoihin. Olemme tyytyväisiä siihen, että tänä vuonna on kiinnitetty erityistä huomiota alueelliseen yhteenliitettävyyteen, energiasiirtymiin sekä kestävään ja osallistavaan kasvuun BCG-talouden kautta ja vaadimme syvempää yhteistyötä tällä alueella.

 

31. Pyrimme varmistamaan, että kukaan ei jää jälkeen. Noudatamme johtajien näkemystämme edistää laadukasta kasvua, joka tuo tuntuvia etuja sekä parempaa terveyttä ja hyvinvointia kaikille, mukaan lukien pk-yritykset, naiset ja muut, joilla on käyttämätöntä taloudellista potentiaalia.

 

32. Pk-yritykset osallistuvat merkittävästi taloutemme BKT:hen ja muodostavat olennaisen perustan työllisyydelle ja talouskasvulle. Siksi olemme edelleen sitoutuneet globalisoimaan pk-yritykset ja parantamaan niiden mahdollisuuksia saada rahoitusta. Toivotamme tervetulleeksi neuvottelut 28th APEC:n pienten ja keskisuurten yritysten ministerikokous. Teemme yhteistyötä parantaaksemme pk-yritysten mahdollisuuksia olla kilpailukykyisiä, erikoistuneita, innovatiivisia ja lisätä niiden osallistumista alueellisilla ja globaaleilla markkinoilla sekä niiden integroitumista maailmanlaajuisiin toimitus- ja arvoketjuihin, hyödyntäen Boracayn toimintaohjelman MSME:n globalisoimiseksi saavutuksia. Vahvistaaksemme sen tärkeyden annamme virkamiehille tehtäväksi päivittää vihreiden, kestävien ja innovatiivisten pk-yritysten APEC-strategiaa.

 

33. Olemme tyytyväisiä APEC:n naisten ja talouden foorumin (WEF) keskusteluihin. Vahvistamme sitoumuksemme nopeuttaa La Serenan naisten ja osallistavan kasvun etenemissuunnitelman (2019–2030) täysimääräistä täytäntöönpanoa edistääksemme naisten, myös eritaustaisten naisten, voimaantumista ja edistääksemme sukupuolten tasa-arvoa ja osallisuutta alueellamme. Ymmärrämme, että BCG-talouden kaltaisten lähestymistapojen lisääntynyt omaksuminen sekä digitaalisten alustojen ja digitaalisen lukutaidon ja taitojen koulutuksen lisääntyminen voivat luoda uusia työllistymispolkuja kaikille naisille. Tätä varten korostamme sukupuolten tasa-arvon valtavirtaistamisen merkitystä naisten täysimääräisen, tasa-arvoisen ja merkityksellisen osallistumisen kautta kaikkeen taloudelliseen toimintaan sekä johtamiseen kaikilla tasoilla ja päätöksenteossa, tunnustaen myös tarpeen poistaa esteet heidän taloudelliselta osallistumiseltaan ja toivotamme tervetulleeksi jatkuvat ponnistelut sukupuolten tasa-arvon valtavirtaistamista koskevan lähestymistavan käyttämiseksi asiaankuuluvissa APEC-prosesseissa. Ymmärrämme, että on tärkeää edistää ja helpottaa yhteistyötä julkisella ja yksityisellä sektorilla, jotta voidaan varmistaa, että naisten johtamat pk-yritykset, mukaan lukien eritaustaisten naisten johtamat, pääsevät pääomaan ja omaisuuteen sekä paikallisilla että kansainvälisillä markkinoilla.

 

34. Myönnämme, että kaikki yhteiskunnan osat voivat edistää talouden elpymistä ja kasvua, mutta tunnustamme myös tarpeen vähentää olemassa olevia esteitä ja edistää muiden, joilla on käyttämätöntä taloudellista potentiaalia, kuten alkuperäiskansojen, soveltuvin osin ihmisten sosiaalista, taloudellista ja taloudellista osallisuutta. vammaiset sekä syrjäisistä ja maaseutuyhteisöistä tulevat. Vaadimme APEC:n taloudellisen, rahoituksellisen ja sosiaalisen osallisuuden edistämistä koskevan toimintaohjelman täytäntöönpanon jatkamista.

 

35. Työntekijöidemme on oltava valmiita tulevaan työhön voidakseen hyödyntää täysimääräisesti teknologisen edistyksen tuomia etuja. Ymmärrämme tarpeen parantaa koulutuksen ja ammatillisen koulutuksen laatua, edistää työllisyyttä ja ihmisarvoista työtä, tehostaa uudelleenkoulutus- ja täydennyspyrkimyksiä sekä kannustaa elinikäisen oppimisen mahdollisuuksia luoda ammattitaitoista, tuottavaa ja ketterää työvoimaa..

 

36. Toistamme myös, että on tärkeää saavuttaa yleinen terveydenhuolto, mukaan lukien terveydenhuoltoinvestoinnit ja terveydenhuoltorahoitus, jotta voidaan rakentaa vahva ja kestävä terveysjärjestelmä, jota tukee pätevä ja ammattitaitoinen terveydenhuoltohenkilöstö, ja edistää terveysturvaa, mikä puolestaan ​​edistää talouskasvua. ja tuottavuus. Tunnustamme laajan COVID-19-rokotteen roolin maailmanlaajuisena julkisena hyödykkeenä, ja korostamme voimakkaasti tarvetta edistää turvallisten, tehokkaiden, laadukkaiden ja kohtuuhintaisten COVID-19-rokotteiden, terapioiden ja diagnostiikan tasapuolista saatavuutta.

 

37. Suhtaudumme myönteisesti elintarviketurvan etenemissuunnitelmaan vuoteen 2030 mennessä, joka hyväksyttiin seitsemännessä APEC:n elintarviketurvallisuusministerikokouksessa ja joka koskee pitkän aikavälin elintarviketurvaa, elintarviketurvallisuutta ja parempaa ravintoa kaikille sekä ruokahävikin vähentämistä. ja jätettä alueella muuttamalla elintarvikejärjestelmiä kestävästi ja innovatiivisesti. Olemme sitoutuneet parantamaan elintarvikeketjujen kestävyyttä häiriöitä vastaan. Kannustamme STI:n käyttöä elintarviketeollisuudessa ja tuemme pienviljelijöitä, erityisesti maaseutualueiden pienviljelijöitä, valmistautumaan tähän muutokseen varustamalla heille tarvitsemansa tiedot ja taidot, mukaan lukien digitaaliteknologiat, samalla kun jatkamme heidän edistämistään. pääsy alueellisille ja maailmanlaajuisille markkinoille.

 

38. Ymmärrämme tehokkaan ja kestävän luonnonvarojen hallinnan ja maatalouspolitiikan merkityksen myönteisten ympäristövaikutusten luomisessa.

 

39. Tuemme meren ja rannikon luonnonvarojen kestävää hoitoa ja säilyttämistä sekä valtameriemme suojelua. Tunnustamme kalastuksen ja vesiviljelyn keskeisen roolin maailmanlaajuisen elintarviketurvan varmistamisessa ja siksi tarpeen varmistaa kalavarojen kestävyys. Olemme edelleen sitoutuneita IUU-kalastuksen torjuntaa koskevan APEC:n etenemissuunnitelman ja merijätteitä koskevan APEC:n etenemissuunnitelman täytäntöönpanoon. Tältä osin aiomme toteuttaa vankkoja ja tehokkaita toimenpiteitä, jotka perustuvat PSMA:n täytäntöönpanon periaatteisiin LIS-kalastuksen ehkäisemiseksi, estämiseksi ja poistamiseksi.

 

40. Suhtaudumme myönteisesti yhdennentoista matkailuministerien kokouksen keskusteluihin, joissa korostettiin sellaisen uudistavan matkailun merkitystä, joka on kestävää, osallistavaa ja kestävää ja yhdistää koko matkailun ekosysteemin. Matkailu edistää kaikenlaista hyvinvointia paikallisesti kunnioittaen samalla ainutlaatuista matkailua. biologista monimuotoisuutta ja rikasta kulttuurista monimuotoisuutta ja kunkin paikan paikallistuntemusta. Panemme merkille politiikkasuositukset tulevaisuuden matkailulle: Regenerative Tourism ja päivitetyt APEC-ohjeet matkailun sidosryhmille, jotka 11.th TMM.

 

41. Suhtaudumme myönteisesti metsäasioista vastaavien ministerien viidennen kokouksen keskusteluihin. Tältä osin jatkamme työtämme laittoman hakkuun ja siihen liittyvän kaupan torjumiseksi, puun ja puutuotteiden kestävän käytön edistämiseksi, kestävän metsänhoidon edistämiseksi, mukaan lukien laillinen puukauppa, joka myös tukee muun muassa ilmastonmuutospyrkimyksiä.

 

42. Korostamme edelleen korruption aiheuttamaa vakavaa uhkaa, joka heikentää hallituksen vastuullisuutta ja julkista luottamusta ja estää talouskasvua. Helpottaaksemme YK:n korruption vastaisen yleissopimuksen täytäntöönpanoa asianomaisissa talouksissa, olemme päättäneet panna edelleen täytäntöön Pekingin julistus korruption torjunnasta ja Santiagon sitoumus torjua korruptiota ja varmistaa avoimuus sekä APEC:n lahjonnan ja lahjonnan ehkäisemistä koskevat periaatteet. Lahjonnan vastaisen lain täytäntöönpano. Vahvistamme sitoumuksemme evätä suojasataman korruptiorikollisilta ja heidän laittomalta omaisuudeltaan kansallisten lakien mukaisesti ja torjua rajat ylittävää korruptiota. Olemme sitoutuneet toisiltamme oppimiseen, käytännön toimiin ja yhtenäiseen lähestymistapaan muun muassa yhteistyössä muiden kansainvälisten järjestöjen, yksityisen sektorin ja kansalaisyhteiskunnan kanssa tarpeen mukaan. Vahvistamme sitoutumisemme rajat ylittävän korruption torjuntaan. Jatkamme korruption torjuntaa, joka estää naisten voimaantumista ja vähentää heidän mahdollisuuksiaan taloudelliseen kehitykseen.

 

43. Edistääksemme APEC:n laajuista kestävyyttä koskevaa toimintasuunnitelmaamme suhtaudumme myönteisesti BCG-taloutta koskeviin Bangkokin tavoitteisiin ja toimitamme ne johtajien hyväksyttäväksi. Bangkokin tavoitteet tukevat BCG-taloutta lähestymistapana, jolla saavutetaan kattava, tasapainoinen ja kestävä toipuminen COVID-19:stä, pitkän aikavälin kestävä talouskasvu sekä ympäristö- ja ilmastotavoitteet APEC-alueella kokonaisvaltaisella ja kokonaisvaltaisella tavalla, mikä luo synergiaa. useilla politiikan aloilla ja perustuu APEC:n nykyisiin sitoumuksiin ja työnkulkuihin. Olemme myös tyytyväisiä APEC BCG Award -palkinnon lanseeraukseen tänä vuonna tunnustaaksemme kestävän kehityksen saavutuksia alueella ja odotamme innolla, että APEC palkitsee ensimmäiset voittajat ensi vuonna.

 

44. Kehitämme APEC:tä edelleen instituutioksi, joka on sekä tulevaisuuteen suuntautunut että soveltuva Putrajaya Vision 2040:n toteuttamiseen, myös Aotearoa-toimintasuunnitelman kautta. Korostamme myös foorumien välisen yhteistyön sekä eri sidosryhmien, mukaan lukien liike-elämän, kanssa sitoutumisen ja tavoittamisen merkitystä. Jatkamme ponnistelujamme parantaaksemme APEC:n hallintoa ja organisaatiorakennetta, jotta voimme toteuttaa tehokkaasti ja tuloksellisesti vision kaikki osatekijät. Tuemme voimakkaasti valmiuksien kehittämistä sekä taloudellista ja teknistä yhteistyötä APEC:n sisällä kaikkien jäsenten hyödyksi.

 

45. Tunnustamme myös politiikan tukiyksikön (PSU) tärkeän roolin tutkimuksen ja analyysin tarjoamisessa APEC:n työn tukemiseksi. Toivotamme Carlos Kuriyaman tervetulleeksi uudeksi PSU-johtajaksi 1. tammikuuta 2023 alkaen ja kiitämme tohtori Denis Hewä hänen erinomaisesta panoksestaan ​​koko hänen toimikautensa ajan.

 

46. ​​Tunnustamme ja arvostamme ABACin jatkuvaa aktiivista osallistumista APEC-prosessiin ja vaadimme syventämään heidän osallistumistaan ​​APEC:iin kaikilla tasoilla. Kiitämme myös eri sidosryhmien panoksesta vuoden aikana, mukaan lukien PECC, ASEAN, PIF ja APEC Study Centers Consortium. Kannustamme lisäämään sitoutumista laajempiin taloudellisiin sidosryhmiin, kuten kansalaisjärjestöihin ja kansalaisyhteiskuntaan, ja lisäämään nuorisotoimintaa heijastamaan APEC Putrajaya Vision 2040 -vision laajuutta.

 

47. Suhtaudumme myönteisesti vuoden 2022 APEC-ylempien virkamiesten kokouksen (SOM) puheenjohtajan raporttiin ja vanhempien virkamiesten raporttiin taloudellisesta ja teknisestä yhteistyöstä. Kannatamme kauppa- ja investointikomitean vuosikertomusta ministereille. Panemme myös merkille ABAC-johtajan raportin. Hyväksymme APEC:n sihteeristön tilibudjetin vuodelle 2023 ja vastaavan tason jäsenten maksuosuuksille vuodelle 2023. Kiitämme myös jäseniä heidän vastaavista maksuistaan, mukaan lukien yleisiin ja erikoistuneisiin alarahastoihin.

 

48. Kiitämme Thaimaata APEC:n isännöimisestä vuonna 2022 ja tervetuloa valmistautumaan APEC 2023:een, jonka isännöi Yhdysvallat. Toistamme tervetulleeksi Peruun ja Korean tasavaltaan APEC 2024:n ja 2025:n isäntinä. Odotamme innolla tärkeän työmme jatkamista Aasian ja Tyynenmeren alueen rakentamisessa, josta haluamme tulla.

Tilaa
Adam Judd
Adam Judd on TPN-median osaomistaja joulukuusta 2017 lähtien. Hän on kotoisin Washington DC:stä, Amerikasta. Hänen taustansa on HR and Operations ja hän on kirjoittanut uutisista ja Thaimaasta jo vuosikymmenen ajan. Hän on asunut Pattayalla noin yhdeksän vuotta päätoimisena asukkaana, tunnetaan paikallisesti hyvin ja on vieraillut maassa säännöllisesti yli vuosikymmenen ajan. Hänen täydelliset yhteystietonsa, mukaan lukien toimiston yhteystiedot, löytyvät alla olevalta Ota yhteyttä -sivultamme. Tarinat lähetä sähköpostia [sähköposti suojattu] Tietoja meistä: https://thephuketexpress.com/about-us/ Ota yhteyttä: https://thephuketexpress.com/contact-us/